Thursday, September 10, 2009

Islam diwaktu susah....

Salam,



Tahniah kerana kita telah berada di 10 hari terakhir Ramadhan dimana ALLAH menyembuyikan LailatulQadar,marilah kita sama2 berazam mencarinya,samada diwaktu senang atau susah...bercerita ttg susah senang,teringat saya akan 1 kisah........



Disatu kampung terdapat seorg pemuda yg mmg melanggar hukum ALLAH tanpa rasa segan,dia tak sembahyang baik fardhu atau jumaat,tak puasa dll.Bila dia didtgi oleh imam dikampungnya dan bertanya'kenapa kamu tak dtg sembahyang di surau?' jawabnya'saya sembahyang di rumah.'imam bertanya lagi'sembahyang jumaat pun dirumah ke?' jawabnya lagi'hari jumaat saya masuk hutan memburu.'Memang benar dia berburu pada setiap jumaat,ttp dlm semua xpdc berburunya dia tak pernah berjumpa harimau.Pada satu jumaat itu dia telah bertembung dgn seekor harimau,dia terkejut dan ketakutan..dia cuba lari namun terjatuh dan harimau itu pun menghampirinya,dan pada waktu itu dia amat takut,seraya dia pun menadah tangan serapat mungkin dan berdoa'Ya ALLAH,kau lindungilah aku dari haiwan ini,dan aku juga bertaubat padaMU ya ALLAH,dan aku berjanji..bla..bla.( janji org tengah susah le)'.Penghujung cerita ini kawan2 semua pilih le sendiri.Soalnya kebanyakkan dari kita akan dekat dgn ALLAH sewaktu kita ditimpa musibah,kadang2 waktu senang kita jauh dari ALLAH,dan soalan ke-2 adalah :Adakah ALLAH dan Islam itu berguna kepada kita cuma sewaktu kita susah..Wallahuaklam.





Wasalam..Jumpa lagi dilain lembaran..ALLAHUAKBAR

No comments:

Post a Comment